Češi stále častěji pro nákup zboží volí alternativní způsoby. Únavné obcházení obchodů se tak pro mnohé stává minulostí. S nákupy přes internet nebo přes telefon je ale spojeno mnoho možných nástrah. Takzvaní „šmejdi“ nechodí jen ode dveří ke dveřím, ale pohybují jak na internetu, tak se neštítí ani telefonického rozhovoru. Ten je ovšem mnohdy daleko nepříjemnější než nákup přes internet a přímý kontakt se zákazníkem dává „šmejdům“ prostor pro nátlak, manipulaci a neférové jednání. A je jedno, zda se vám bude snažit prodat elektroniku, mobilní tarif nebo doplněk stravy či elektřinu nebo zemní plyn.

 

Aktuálně v rámci své praxe a z podnětů vedení města Nový Jičín získávám stále více a více stížností na jednání různých firem prodávajících zboží, zejména elektřinu, zemní plynu či jejich zprostředkování.  Příběhy poškozených zákazníků, kteří bohužel podlehli nátlaku volajícího a na smlouvu přistoupili, není málo.  Najdete ovšem i mnoho těch, kteří s nákupem nesouhlasili, a přesto jim dodavatel doručil smlouvu, o které tvrdí že byla platně podepsána.. Manipulativních prodejců je i přes zvyšující se informovanost spotřebitelů stále mnoho. Jak se nejčastěji projevují nekalí prodejci po telefonu? Jak jejich taktikám vzdorovat? Nebo na koho se v případě dotazů obrátit?

Hned v úvodu telefonátu můžete zjistit, zda je prodejce problematický. Položte jednoduchou otázku: Kde jste prosím vyhledal mé telefonní číslo? Volající musí doložit, odkud na vás vzal kontakt. V telefonátech se rozhodně nenechte zatlačit do kouta. Nestyďte se odpovídat slovem „NE!“. Pokud vám někdo chce prodat svůj produkt, nesmí to být pod nátlakem, máte právo na svobodné rozhodnutí. Často řeším případy lidí, kteří si stěžují na to, že na ně byl po telefonu vyvíjen nátlak. Shodně říkají, že prostě nešlo odpovědět ne. Často vůbec nerozuměli, co se po nich chce, a protože jim prý bylo „hloupé“ se doptávat, raději souhlasili.

Pozor si dejte zvlášť u prodeje vitamínů a doplňků stravy. Řešil jsem i stížnosti zákaznic, které se zasláním doplňků stravy souhlasily, protože prodávající na ně tlačil přes jejich děti. Říkal jim, že žádná dobrá matka přeci nechce, aby její dítě bylo nemocné a pokud je i ona dobrá matka, koupí dítěti potřebný lék. V takovém případě se opět jedná o manipulaci a nátlak, navíc potravinové doplňky a vitamíny nemohou být zaměňovány za léky.

 

Ve Městě Nový Jičín je zakázán tzv. podomní prodej

Zjednodušeně řečeno prodejce nemůže libovolně obcházet město a zvonit neohlášeně na dveře občanů s nabídkou zboží či služeb. I tento zákaz se snaží prodejci obejít. Jak? Tím, že si prodejce sjedná po telefonu s občanem schůzku, neporuší zákaz podomního prodeje nařízeného městem.  Obchodník tak na dotaz městské policie může odpovědět, že má telefonicky dohodnutou schůzku. Proto Vám doporučuji si žádné schůzky nesjednávat, nejste-li si jistí s kým a o čem budete jednat.

 

Česká obchodní inspekce upozorňuje na konkrétní příklad

Evergreenem podvodných objednávek je takzvané zneužití souhlasu. Česká obchodní inspekce upozorňuje na jeden příklad za všechny: telefonicky vás kontaktuje firma a zdarma vám jako dárek nabídne balíček s vitamíny. Více vám volající neupřesní. Zaslání jednoho balíčku zdarma přeci nemusí být hned léčka a s nabídkou souhlasíte. Balíček s vitamíny poté dorazí a vy jste spokojeni. Za měsíc balíček ale dostanete znovu, tentokrát už se složenkami k proplacení. Jak to? Firmy využijí vaší neznalosti obchodních podmínek. Po dodání dárku totiž musíte zrušit další zasílání. Pokud tak totiž neučiníte, budou vám zasílány balíčky znovu, tentokrát ale už zpoplatněné. Zákazník vždy musí vědět, s čím souhlasí, kolik ho to bude stát a za jakých podmínek. Pokud to neví, jedná operátor neeticky nebo dokonce nezákonně.

 

Pokud si nejste dostatečně jisti…

Pokud si nejste dostatečně jisti nabízenými produkty, nesdělujte operátorovi nikdy své osobní údaje. Podvodník z vás může různými dotazy a záminkami vytáhnout datum narození, rodné číslo či adresu a produkt či službu vám sjedná bez vašeho vědomí. Nikdy třetím osobám nesdělujte čísla kreditních karet, PIN kódy apod., dotaz na tyto informace přes telefon je nanejvýš podezřelý.

 

Co dělat, když už se něco stane?

V zásadě, pokud se už stane, že se napálíte, nestyďte se za to a určitě neváhejte celou situaci řešit. Nenechte se zastrašit hrubými metodami nekalých prodejců. Často jsou schopni použít i sprosté urážky a vyhrožování. Nemusíte se ale ničeho bát, máte celou řadu možností, jak věc správně vyřešit.

Dobré je začít jednat co nejrychleji. Máte právo odstoupit od smlouvy do 14 dní od převzetí první zásilky zboží a nemusíte ani uvádět důvod odstoupení. Jen je nutné zaslat odstoupení  písemnou formou – minimálně doporučeně, čímž získáte důkaz jejího převzetí.

Při nákupu přes telefon platí pořekadlo, „dvakrát měř, jednou řež“. Pokud si nejste jisti, ale nabídka vás zaujala, raději požádejte o informace písemně, případně o to, aby vám prodávající znovu zavolal za pár dní. Mezitím si společnost můžete v klidu prověřit anebo nákup probrat například se svými příbuznými.

 

V případě potřeby konzultujte s námi

V případě potřeby konzultace, doporučuji využít službu města Nový Jičín tzv. bezplatnou právní poradnu, která je pro občany města poskytována zdarma každou první středu v měsíci. Občan si musí konzultaci dohodnout vždy dopředu na telefonním čísle 556 768 226 případně na sekretariátu vedením města v budově radnice. Bližší informace zde

JUDr. Tomáš Panáček

Translate»