Tuto otázku si kladu vždy, když se setkám s klientem, který nabyl dojmu, že je úplně pitomý, ztracený a ničemu nerozumí. Klientovi, který před lety uzavíral smlouvu s obchodníkem s elektřinou, bylo vše velmi jasně ústně vysvětleno. Inu, když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají. Takhle nějak to tehdy bylo.

Klient s radostí uzavřel smlouvu a vůbec se nezabýval tím, jaká práva mu smluvní vztah poskytuje. Po dobu plnění klient odebíral elektřinu a byl spokojený. Smlouvu měl uzavřenou na 12 měsíců s takzvanou automatickou prolongací. Pokud se sám neozval, smlouva se prodloužila na dalších 12 měsíců, a tak pořád dokola. Jenže obchodník nikdy nespí, a tak na klienta „nastoupí“ s telefonním rozhovorem, během něhož sním sjedná takzvaný nový produkt, a uzavřou novou smlouvu za lepších cenových podmínek. Heuréka. Cenové podmínky jsou však výhodnější jen zdánlivě.

Klient se zavázal na 36 měsíců a opět s automatickou prolongaci na dalších 36 měsíců. A teď pozor, pokud klient 6 až 3 měsíce před skončením doby trvání smlouvy neoznámí, že nemá zájem pokračovat, smlouva se prodlouží na dalších 36 měsíců a tak dále. Řekněte mi, kdo si to má pamatovat? Klient žije v domnění, že vše je v pořádku, že proběhl telefonní rozhovor, a pouští vše z hlavy. Obchodník mu poté posílá písemné sdělení, na čem se po telefonu dohodli. V něm je uvedeno, že byla uzavřena nová smlouva, potvrzená i telefonicky. A že obchodník gratuluje klientovi k takovému počinu.

Dále je uvedeno i pro mne, coby advokáta, velmi těžko pochopitelné sdělení, že„…dojde-li k ukončení nové smlouvy, zanikne tím rovněž tato dohoda o ukončení předchozí smlouvy.“ Znamená to tedy, že pokud klient ukončí smlouvu s obchodníkem, zanikne smlouva, ale začne opět platit ta původní?

Klient proto neví, kdy mu smlouva skončí, a napadne jej zdvořile se dotázat smluvního partnera na to, kdy mu tedy smlouva skončí. Co na to obchodník? Neodpoví, respektive klientovi sdělí, že smlouva skončí podle podmínek, případně že skončí, pokud bude vypovězena. Výpověď je poté nutné učinit podle všeobecných obchodních podmínek čl. IV odst. 3, a basta. Obchodník, který takto systematicky zahání své klienty do kouta, se podle mého názoru nechová v duchu známého hesla Náš zákazník, náš pán, neboť nerespektuje jeho vůli. Přitom by obchodníka vůbec neubylo, kdyby datum skončení smlouvy sdělil. Je to přece jeho klient, kdo mu pravidelně platí a živí jej.

K pousmání je slogan obchodníka, kterým propaguje své služby: „Energie bez cenového napětí“. Není napětí jako napětí, co říkáte? Možná se ptáte, co s tím lze dělat? Odpovím jednoduše: Nenechat se takto zviklat a nebát se smlouvu ukončit. Rád v dané věci svému klientovi pomohu, i za cenu soudního sporu.

Tomáš Panáček, advokát

Nevíte si s čímkoliv rady?

Využijte naši BEZPLATNOU PRÁVNÍ PORADNU PRO OBČANY města NOVÝ JIČÍN, které pro Vás město zajistilo. Kdy a kde nás najdete? Veškeré informace zde

Translate»